2006 – 2007 bodde jag sex månader i Dahab. En liten beduin-by på Sinai-halvöns östkust i Egypten. Jag var där för att jag var trött på mitt jobb och för att reda på hur djupt jag kunde dyka på ett andetag. Det visade sig att jag inte kunde dyka särskilt djupt. Men istället så blev jag helt förälskad i en plats.

Vi börjar från början. Jag hade under några år bott i Göteborg. Där hade jag lärt mig fridyka av Sebastian. Och i fridykningskretsar gick ryktet om Dahab. Ett av världens bästa platser för fridykning på grund av Blue Hole. Så jag sade upp mig från jobbet, packade mina simfenor och åkte dit.

Jag 2007. Foto Annelie Pompe

Jag fick träna fridykning med några av världens bästa fridykare. Vi låg i vattnet flera timmar varje dag.  Men efter ett tag så fick jag problem med mina lungor och fick istället helt anamma den lokala livsstilen. Om manana är en livsstil i vissa delar av världen så är inshallah livsstilen i Dahab. Det mesta händer om gud vill och oftast, ja oftast vill han att det händer lite senare eller knappt alls. Passade mig bra.

De lokala invånarna i Dahab är i första hand beduiner. De har bott i Sinai-öknen i århundraden och Dahab har alltid varit en liten by. Och till skillnad från många andra turistorter i Egypten så finns det fortfarande en lokalbefolkning som lever, arbetar och bor vid sidan om turistnäringen. Det märks inte minst på alla de getter som fritt vandrar omkring på gatorna på jakt efter mat. Samtidigt har många européer och amerikaner fastnat där och det märks också på kulturen då två ställen som ligger sida vid sida serverar tyskt rågbröd och falafel.

Om man vill ha en billig semester så går det utmärkt att semestra i Dahab. Det går att hitta boenden för några få kronor per natt samtidigt som man kan äta sig mätt flera gånger per dag för under hundringen om man letar lite. Om man vill stanna en längre stund så kan man hyra hus eller lägenhet. 2006 betalade vi 900kr i månaden för tre rum och kök med toalett och dusch.

Dahab betyder uttryckligen Guld. Det är efter hur öknen ser ut när det har regnat, och allt bara glänser.

Tanis Newman, Desert Divers

Att komma tillbaka

Hösten 2017 åkte jag tillbaka. Den här gången hade jag med mig familjen. Skulle Dahab funka med en femåring, en åttaåring och en 12åring?

I oktober 2015 kraschade ett ryskt flygplan när det flög över Sinai och alla ombord dog. Det har medfört att turismen från Europa till den här delen av Egypten i det närmaste dog ut. Vi var tvungna att byta flyg i Turkiet och hade restider upp mot ett dygn. Så det var ett slitet gäng som till slut kom fram till vårat hus.

Med långa väntetider får man göra vad man kan för att underhålla sig på flygplatsen.

Den här gången hade vi slagit på stort med ett hus precis på stranden. Det var smakfullt inrett och i huset ingick en lokal mobiltelefon för att kunna ha kontakt med taxichaufförer, vaktmästare och liknande. Vi hyrde av Fiona som driver Dahab Villas. Det var ett helt fantastiskt boende för en familj.

Det fantastiska huset vi hyrde. Med egen trädgård rakt ut mot havet.

Hur var det då? Var Dahab ett ställe att åka till som familj? Svaret är helt klart ja. Barnen blev förälskade första gången vi åkte taxi. Taxin i Dahab är pickuper där man sitter på flaket och kan se allt som händer, alla getter, kameler och barn som springer runt. Samtidigt fläktar det och vinden blåser igenom håret och den lilla taxiresan blir ett eget äventyr.

Jag och William på en tidigare resa till Dahab. Foto Annelie Pompe

Hela familjen fastnade för att snorkla. Dahab som ligger vid Röda havet erbjuder snorkling av världsklass. Och man behöver inte ha en båt för att nå den. Det går att hitta fantastiska koraller och fiskar nästan vart som helst man väljer att gå i vattnet. Barnen slogs om att få peka ut nya roliga fiskar och gick inte upp ur vattnet fören långt efter de börjat hacka tänder.

Den lokala taxin var en av barnens alla Dahab-favoriter

En bra grej att veta med Dahab är att det oftast ligger restauranger längs strandkanten. Använd dem! När man kommer på morgonen med alla badgrejer och böcker och ungar är det bara att ta ett bord på en restaurang, beställa in lite färska juicer och sen gå och bada. Restaurangen håller ett visst öga på sakerna och även om det såklart förekommer stölder så har jag ännu inte hört om det i Dahab. När vi kommer upp ur badet brukar det vara dags för lunch och medans vi väntar på den brukar vi spela ett parti taolah (backgammon) som ofta finns på restaurangerna till utlåns. Det var inte ovanligt att vi blev kvar på restaurangen hela dagen innan vi packade ihop oss och gick hem.

Saker du borde göra i Dahab

• Beställa in en thickshake på restaurangen Shark.
  • Rida kamel till Ras Abu Gallum och sova under stjärnorna i öknen. På dagen snorklar eller dyker du. Bokas bäst via Desert Divers
  • Åk till Three pools för att dyka eller snorkla. Stanna en hel dag. Njut av okej mat och fantastisk natur.
  • Åk till Blue Hole. Se ett av världens bästa ställen för fridykning. Häng på restaurangen Aqua Marina och låt Ali och Muhammed ta hand om dig. Hälsa från Emil. Om du har god simkunnighet och vattenvana kan du snorkla från Bells till Blue hole och bli lätt yr av att se korallväggarna försvinna flera hundra meter ner i djupet.
  • Se till att komma ut i öknen. Ät beduinbröd, drick te och bli förvånad över hur mycket liv det finns där ute.
  • Snorkla / dyk. Överallt du stoppar ner huvudet under vattnet så är det vackert och häftigt. Jag kan inte nog rekommendera Desert Divers som drivs av en beduin och en kanadensiska.
  • Handla  vid Assala square. Mängder av småbutiker med allt du kan behöva. Hit går lokalbefolkningen när de handlar och på kvällarna är det alltid som en mindre fest.
Three pools. Perfekt för barnfamiljer. Restaurang med helt klart bra läge.

Avslutningsvis vill jag bara säga att Dahab är ett äventyr. Det är så långt borta från andra Egyptiska semesterorter man bara kan komma och en ort som är mer laid back får man leta efter.